– Bruksvaruhandelns försäljning har överträffat våra förväntningar. I synnerhet Prisma uppvisar ökad försäljning av bruksvaror i hemlandet. Varuhushandeln har också fått vind i seglen. Den positiva utvecklingen inom bruksvaruhandeln kan vara ett tecken på att konsumenternas tilltro till ekonomin fortsättningsvis stärks, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.
S-gruppens bruksvaruhandelsförsäljning i Finland uppvisade en tillväxt på 2,4 procent och uppgick till 848 miljoner euro. Dagligvaruhandeln i hemlandet uppvisade en tillväxt på 3,9 procent och uppgick till 5 049 miljoner euro.
– Inom livsmedelshandeln klarade vi oss klart bättre än de andra aktörerna i branschen. Vår förmånliga prisimage har stärkt försäljningsutvecklingen inom vår livsmedelshandel, betonar Heikkilä.
Försäljningen i de övriga affärsområdena utvecklades väl i förhållande till det allmänna ekonomiska läget. De lägre bränslepriserna och de avreglerade öppettiderna påverkade fortsättningsvis ABC-stationernas försäljning. S-gruppens restauranger redovisar en försäljningsminskning på grund av ett minskat antal verksamhetsställen. Däremot ökade resebransch- och bespisningsverksamhetens jämförbara försäljning.
S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1-9/2016
Affärsområde
Försäljning (milj. €, hela S-gruppen)
Förändring från 1-9/2015 (%)
Markethandeln
5 712
+3,7
Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln
1 156
- 5,9
Resebransch- och bespisningsverksamheten
588
-0,9
Varuhus- och fackhandeln
209
+2,4
Järnhandeln
140
-4,3
Övriga
344
+4,7
S-gruppen totalt
8 150
+1,8