Längre öppettider och lägre priser ökade S-gruppens försäljning - S-gruppen
Längre öppettider och lägre priser ökade S-gruppens försäljning

Längre öppettider och lägre priser ökade S-gruppens försäljning

S-gruppens skattefria detaljhandelsförsäljning i januari-juni ökade med 1,7 procent till 5 336 miljoner euro. De avreglerade öppettiderna och de sänkta priserna har ökat tillströmningen av kunder till marketverksamhetsställena och hela S-gruppens försäljning.

13.7.2016

– Vi är nöjda över avregleringen av öppettiderna. Våra kunder har uppskattat möjligheten att friare välja tidpunkten för butiksbesök. Försäljningen har ökat i både våra stora och små butiker, där antalet kunder ökade med totalt åtta procent, säger Taavi Heikkilä, koncernchef SOK.

S-gruppens dagligvaruhandelsförsäljning i Finland uppvisade en tillväxt på 4,2 procent och uppgick till 3 315 miljoner euro. Försäljningsökningen var betydligt större än hos de andra aktörerna i branschen.

Försäljningen i de övriga affärsområdena utvecklades väl i förhållande till det allmänna ekonomiska läget. De avreglerade öppettiderna har sänkt försäljningen vid marketenheterna vid ABC-stationer.

S-gruppens resultat för januari-juni 2016 offentliggörs den 8 augusti. 

S-gruppens detaljhandelsförsäljning (moms 0 %) 1–6/2016

Affärsområde

Försäljning (milj. €, hela S-gruppen)

Förändring från 1–6/2015 (%)

Markethandeln

3 764

+3,8

Trafikbutiksverksamheten och bränslehandeln

735

-6,6

Resebransch- och bespisningsverksamheten

376

-1,5

Varuhus- och fackhandeln

136

-1,1

Järnhandeln

93

-3,2

Övriga

232

+5,5

S-gruppen totalt

5 336

+1,7 


Bilder: S-Ryhmä

Hej, vi märkte att du använder webbläsaren Internet Explorer, som inte längre stöds aktivt. För att ditt besök på vår webbplats ska gå så smidigt som möjligt, rekommenderar vi, att du börjar använda en ny webbläsare, exempelvis Google Chrome eller Mozilla Firefox.