1. Kom inte till butiken om du är sjuk
Det är skäl att ge akt på hur man mår.
"Ingen har råd att vara oförsiktig. Om näsan rinner och halsen känns sträv, ska man inte ta sig till butiken. Det här gäller både kunderna och personalen", säger Mikko Koskinen, chef för riskhanteringen i S-gruppen.
"Om kylskåpet är tomt och det kurrar i magen, lönar det sig att anlita en matbutik på nätet eller t.ex. be en vän handla för din räkning.
Matbutikerna på nätet, Foodie.fi och s-kaupat.fi betjänar också kunder som försatts i karantän. De kan vid beställningen be att den som hämtar försändelsen lämnar den utanför dörren. Köpet betalas på förhand i webbutiken.
2. Hygien
Man ska helst tvätta händerna innan man handlar, och också då man har handlat färdigt. Det finns också handsprit på verksamhetsställena.
"Ytorna i butikerna rengörs regelbundet, och man sköter hygienen exceptionellt noggrant, men man önskar att kunderna sköter sin handhygien", säger Koskinen.
"Om det är möjligt, kan man i det här läget också överväga att inte ta små barn med sig till butiken. Det är erkänt svårt att hålla små och flinka fingrar rena."
3. Säkerhetsavstånd
Golvdekalerna i butikerna påminner kunderna om säkerhetsavstånden, men det är något man ska ge akt på också om det inte finns några dekaler.
"Nu ska man ta det lugnt. Kom ihåg att hålla tillräcklig distans till andra då du köar till fruktvågen, betjäningsdisken eller kassan. Man ska inte heller stressa vid kassan. Den föregående kunden ska få packa sina inköp i lugn och ro", påminner Koskinen.
Det är också skäl att tänka på när man ska ta sig till butiken. Vissa stunder på dygnet är det glesare mellan hyllorna.
"Vi har långa öppettider, så alla kan hitta sig en stund då man kan shoppa i lugn och ro. Vi har över 70 butiker som håller öppet dygnet runt."
4. Mun- och nässkydd
Vi rekommenderar att våra kunder använder mun- och nässkydd i synnerhet i områden där epidemin är i en accelerations- eller spridningsfas. Skyddsåtgärderna gäller också S-gruppens egen personal.
"Personalen bär alltid ansiktsskydd när de arbetar i utrymmen där det finns andra människor. Dessutom är kassorna och andra kundtjänstpunkter skyddade med en skärm av plexiglas”, säger Koskinen.