Från början av september 2020 förlängdes tiden för behandling av kundernas köpuppgifter i S-gruppen för att motsvara den allmänna praxisen inom handelsbranschen. Uppgifterna lagras så länge det behövs för användningsändamålet, dock i högst fem år. En bedömning av hur lång lagringstid som behövs kommer att göras varje år.
Från början av 2021 börjar S-gruppen samla in köpuppgifter på produktnivå om tjänster inom hotell- och restaurangbranschen, då man hittills har samlat in uppgifter endast på nivån för köpens slutsumma.
Varför börjar S-gruppen samla in exakta köpuppgifter om köp som görs i hotell och restauranger?
Varför samlar S-gruppen in kunduppgifter?
På detta sätt har du nytta av att köpdata samlas in
Så här kan du påverka behandlingen av dina kunduppgifter
Du kan när som helst kontrollera dina kunduppgifter och, om du vill, förbjuda användning av mer exakta köpuppgifter än köpens slutsumma. Detta kan du göra på antingen Oma S-kanava eller en Ägarkundstjänst och S-Banken-servicepunkt inom S-gruppen.