Kundinformation höjer tjänsternas kvalitet och betydelse

Från och med 1.1.2024 sparar vi en del av dina kunduppgifter under längre tid.

Från början av 2024 förlängs lagringstiden för inköpsdata och vissa kundhistorikuppgifter under hela kundrelationen, enligt den vanliga praxisen inom handelsbranschen.

KUNDENS BEHOV I FOKUS

Med hjälp av kundinformation kan vi erbjuda våra kunder tjänster och förmåner som är mer relevanta och bättre anpassade till individuella behov. Ett bra exempel på detta är tjänsten Mina köp, som använder bruksräknare för att ge kunden intressant information om till exempel kalkylator för inhemskt urprung på sina inköp eller grönsakskalkylator.

När kunddata ackumuleras under en längre tidsperiod kan vi identifiera, analysera och förutse även långsamma förändringar i konsumtionstrender, vilket vägleder oss att utveckla våra tjänster ännu bättre. De senaste årens händelser i världen har radikalt förändrat konsumentbeteendet. Att se på längre sikt hjälper också till att analysera konsumtionsbeteende så att tillfälliga förändringar inte överbetonas.

ÄNDRING AV LAGRINGSPERIODEN GÄLLER ENDAST DEL AV KUNDINFORMATIONEN

Denna förändring gäller enbart lagringstiden för de uppgifter som anges i tabellen ovan. I övriga fall förblir lagringstiderna för kunddata oförändrade.

  • Du kan ha ett giltigt kundskap i S-gruppens ägarkund- och kundregister genom två olika kundskap, S användarkonto kundskap och ägarkund kundskap, antingen samtidigt eller vid olika tidpunkter.

    Ägarkundmedlemskapet börjar med inträde i handelslaget eller ägarkundhushåll och upphör när ägarkundavtalet löper ut när personen lämnar handelslaget medlemskapet eller ägarkundhushåll, då rätten att använda S-Förmånskort upphör också.

    Vi behandlar köpinformation på produktnivå som samlats in från dina transaktioner under hela varaktigheten av ditt ägarkundmedlemskap. Behandlingen av kunddata för analysändamål baserad på ett berättigat intresse upphör när du inte längre tillhör ägarkundhushåll, det vill säga ditt kundägaravtal har upphört. Vi kommer att radera ovanstående information sex månader efter slutet av ditt kundrelationen.

    Ett S-användarkonto-kundskap skapas när du accepterar användarvillkoren för S-gruppens digitala tjänster, det vill säga du tecknar ett S-användarkontoavtal. Vi behandlar inköpsdata på produktnivå för köp du gör medan du är inloggad med ett S-användarkonto under hela varaktigheten av ditt S-användarkonto. Kundskapet baserat på ditt S-användarkonto upphör när du begär att kontot ska raderas eller om du inte använder kontot på två år. Köpinformationen på produktnivå relaterad till ditt S-användarkonto raderas när ditt kundkonto avslutas.

DINA RÄTTIGHETER SOM KUND

S-gruppen vill skydda sina ägarkunders och kunders integritet och informerar aktivt om de principer man följer för att skydda personuppgifter. I S-gruppens ägarkund- och kundregister samlar vi bland annat grundläggande information och kontaktuppgifter om kunder, uppgifter om kundägande i handelslaget, genomförda tjänster, information om köp på produktnivå samt information om tillstånd och förbud. Vi använder och lagrar uppgifterna i registret i enlighet med dataskyddsinformationen.

I framtiden kommer vi att lagra dina köpdata och viss kundhistorik under hela din kundrelation (se tabellen ovan för detaljerad information). Som person som tillhör S-gruppens kundägare och kundregister har du rätt att kontrollera, rätta och invända mot behandlingen av dina uppgifter. Läs mer om dina rättigheter

1. Om du vill kan du begränsa användningen av dina kunduppgifter  

Om du vill invända mot bearbetning och lagring av kunddata som kan komma att ändras, kan du göra det genom att förbjuda insamling och användning av inköpsdata på produktnivå eller användning av dina data för analys och kundgruppering. Observera att förbuden påverkar S-gruppens tjänster som helhet och de begränsar även din egen kundupplevelse i S-gruppens tjänster.

Du kan hantera dina uppgifter och begränsa behandlingen av dem medan du är inloggad på s-användarkonto.fi . Som ägarkund kan du även hantera och begränsa användningen av dina data i Jag-delen av S-mobil (Mina uppgifter > Förbud).

2. Du kan be att få radera dina kunduppgifter

I princip är det möjligt för dig att be radering av uppgifter som den personuppgiftsansvarige inte har en rättslig skyldighet att behålla. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter kan du begära att alla eller delar av dina personuppgifter raderas. Observera dock att om du är ägarkund, d.v.s. medlem, i ett handelslag så kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom andelslagen kräver att du för en medlemslista över handelslagets medlemmar och bokföringslagen kräver att du att förvara dokumentbevis för monetära transaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas, vänligen kontakta oss genom responsblanket (välj Ägarkundsrelationen, S-Förmånskortet och Bonus som ämne).

3. Du kan kontrollera din kundinformation

Du kan kontrollera, printa ut och spara en kopia av dina uppgifter i S-gruppens ägarkund- och kundregister genom att logga in på s-kayttajatili.fi/sv. Du hittar dina sparade data Mina uppgifter/Registeruppgifter. Kundgrupperingar har en egen rapport. Du kan också beställa ett registerutdrag genom att använda onlineformuläret Mina data/Registrera data. Att kontrollera personuppgifter kräver stark identifiering med bank-ID. Du kan också beställa en kopia av den information vi har om dig genom att göra en beställning med hjälp av onlineformuläret. Vi skickar informationen du beställt på detta sätt till dig som ett rekommenderat brev.

VANLIGA FRÅGOR

  • Du kan välja mellan två alternativ:

    1. Elektroniskt registerutdrag (snabbaste sättet):
      • Logga in på ditt S-användarkonto på s-användarkonto.fi.
      • Identifiera dig i tjänsten med dina egna bankkoder för att säkerställa synligheten av alla dina registeruppgifter.
      • Du hittar ditt registerutdrag under fliken ‘Mina uppgifter’ och sedan ‘Mina uppgifter/Registeruppgifter’.
    2. Beställa ett registerutdrag per post (observera längre leveranstid):
  • S-gruppen samlar från sina kunder bland annat information om medlemskap av handelslaget, information om genomförda tjänster och inköp på produktnivå, kundens adress- och kontaktuppgifter och tillstånds- och förbudsuppgifter.

  • Du kan ha ett giltigt kundskap i S-gruppens ägarkund- och kundregister genom två olika kundskap, S användarkonto kundskap och ägarkund kundskap, antingen samtidigt eller vid olika tidpunkter.

    Ägarkundmedlemskapet börjar med inträde i handelslaget eller ägarkundhushåll och upphör när ägarkundavtalet löper ut när personen lämnar handelslaget medlemskapet eller ägarkundhushåll, då rätten att använda S-Förmånskort upphör också.

    Vi behandlar köpinformation på produktnivå som samlats in från dina transaktioner under hela varaktigheten av ditt ägarkundmedlemskap. Behandlingen av kunddata för analysändamål baserad på ett berättigat intresse upphör när du inte längre tillhör ägarkundhushåll, det vill säga ditt kundägaravtal har upphört. Vi kommer att radera ovanstående information sex månader efter slutet av ditt kundrelationen.

    Ett S-användarkonto-kundskap skapas när du accepterar användarvillkoren för S-gruppens digitala tjänster, det vill säga du tecknar ett S-användarkontoavtal. Vi behandlar inköpsdata på produktnivå för köp du gör medan du är inloggad med ett S-användarkonto under hela varaktigheten av ditt S-användarkonto. Kundskapet baserat på ditt S-användarkonto upphör när du begär att kontot ska raderas eller om du inte använder kontot på två år. Köpinformationen på produktnivå relaterad till ditt S-användarkonto raderas när ditt kundkonto avslutas.

  • Dina kundgrupperingar på kundnivå är en del av dina personuppgifter i S-gruppens ägarkund- och kundregister. Du kan få information om kundgrupperna beräknade åt dig genom att se din egen information i S-användarkontot. Logga in på https://s-kayttajatili.fi/sv och navigera till fliken Mina uppgifter/Registeruppgifter. Kundgrupperingar har en egen rapport. Du kan också beställa ett registerutdrag genom att använda onlineformuläret på https://rekisteriotepyynto.s-kanava.fi/#/start. I detta fall skickar vi ett registerutdrag av dina uppgifter till dig som ett rekommenderat brev.

  • Dina personuppgifter kommer endast att lagras så länge det är nödvändigt. Det behandlingsunderlag som definieras för personuppgifterna i S-gruppens ägarkund- och kundregister skapar ramarna för lagringstiden. Lagringstiden för behandling av personuppgifter utifrån lagen kommer direkt från lagen. Lagringstiden för behandling av personuppgifter baserat på avtal, samtycke och berättigat intresse kan bestämmas av den personuppgiftsansvarige. Lagringstiden för denna information påverkas också av nödvändigheten av informationen för att lösa felsituationer och möjliggöra kundens kontinuitet.

    Kunden har i princip möjlighet att begära radering av uppgifter som den personuppgiftsansvarige inte har en laglig skyldighet att lagra. Om du inte vill att vi ska behandla dina personuppgifter kan du begära att alla eller delar av dina personuppgifter raderas. Observera dock att om du är kundägare, d.v.s. medlem, i ett handelslag så kan vi inte radera alla dina uppgifter, eftersom handelslagen kräver att du för en

    medlemslista över handelslagets medlemmar och bokföringslagen kräver att du att förvara dokumentbevis för monetära transaktioner. Om du vill att dina uppgifter ska raderas, vänligen kontakta:

  • Du har rätt att begränsa behandlingen av postnumret för din historiska bostadsort genom att lägga till ett förbud mot Analytics och kundgrupperingar i dina kunduppgifter. Detta förbud tar bort från din kunddata kundägarens ekonomiska historik och postnummer där du har bott samt din bonusköphistorik. Det förhindrar också att din kunddata används för analys och profilering och kundgruppering för utveckling av S Groups verksamhet.

    Du kan uppdatera förbudet:

    • genom att logga in på ditt S-användarkonto
    • som en ägarkund i jag-delen av S-mobil (Mina uppgifter > Förbud).
    • genom att besöka kundtjänstställen (nästan alla Prismas och Sokos)
    • genom att skicka en begäran om att lägga till ett förbud med hjälp av responsblanket (välj Ägarkundsrelationen, S-förmånskortet och Bonus som ämne)
    • genom att ringa S-gruppens ägarkundtjänst tel. 010 76 5859 (mån-fre kl. 9-16, mta/lna)
  • Datan gör det möjligt för oss att utveckla tjänster som underlättar vardagen för våra kunder, hjälper dem med dagliga ärenden och ekonomihantering. Baserat på informationen kan vi skapa mer träffsäkra sortiment i våra butiker. Genom data kan vi också skräddarsy vår kommunikation till varje kund för att göra den mer aktuell. Målet är att erbjuda kunderna rätt typ av tjänster på rätt plats och vid rätt tidpunkt.

    Ett exempel på en service som underlättar vardagen är tjänsten Mina köp, där du enkelt kan kontrollera faktorer som andelen av inhemska produkter in din matkorg, andelen grönsaker, koldioxidavtrycket eller antalet köpta plastpåsar.

    Ett annat exempel är det personliga kvittoarkivet som erbjuds i appen S-mobil och på S-användarkonto, där kundens kvitton automatiskt samlas in baserat på avtalet för S-användarkonto.

  • Som kund har du alltid rätt att få en kopia av dina kunduppgifter och du kan också välja att förhindra insamlingen av detaljerad köpinformation. Notera dock att efter att du har lagt in förbudet kan du inte längre använda tjänsten Mina köp som kräver detaljerad köpinformation. Genom att lägga till förbudet för Analys och kundgruppering kommer inte dina kunduppgifter längre att behandlas för analys- och kundgrupperingsändamål. Därmed tas även följande bort från dina uppgifter:

    • Köp som registrerats med ditt S-Etukort för över 5 år sedan i butik eller digitalt med inloggning
    • Information om erhållna Bonusar och förmåner över 5 år sedan
    • Dina uppgifter som kundägare, om medlemskapet upphörde för över 5 år sedan
    • Postnummerinformation för din bostad som varit ditt adressuppgift i över 2 år
    • Kundgrupper och klassificeringar

    Du har flera alternativ att lägga in förbud:

    • Du kan själv lägga till förbudet genom att logga in på ditt S-användarkonto
    • Som medlem kan du göra det i “Jag”-avsnittet i appen S-mobil (Mina uppgifter > Förbud)
    • Du kan besöka Ägarkundstjänst och S-Bank -servicepunkten (nästan alla Prisma- och Sokos-butiker)
    • Du kan skicka in en begäran om förbud via responsblankett (välj ämnet Ägarkundsrelation, S-Frömånskort och Bonus)
    • Du kan ringa S-gruppens ägarkundtjänst på telefonnummer 010 76 5859 (mån-fre 9–16, mta/lna)
  • S-gruppen säljer aldrig kunduppgifter till externa parter. Vi behandlar personuppgifter alltid ansvarsfullt och endast för förutbestämda ändamål.

    Vi delar inte kunduppgifter med samarbetspartners om det inte sker med kundens uttryckliga samtycke. Samarbetspartners kan dock rikta sin marknadsföring baserat på ägarkundernas faktiska inköpsbeteende, men även då genomförs direktmarknadsföringen utan att överföra kundinformation till samarbetspartnern.

LÄNKAR

Ordlista

  • En ägarkund är en person som är medlem i ett handelslag som tillhör S-gruppens ägarkundsystem. 

  • Du kan ha ett giltigt kundskap i S-gruppens ägarkund- och kundregister genom två olika kundskap, S användarkonto kundskap och ägarkund kundskap, antingen samtidigt eller vid olika tidpunkter.

    Ägarkundmedlemskapet börjar med inträde i handelslaget eller ägarkundhushåll och upphör när ägarkundavtalet löper ut när personen lämnar handelslaget medlemskapet eller ägarkundhushåll, då rätten att använda S-Förmånskort upphör också.

    Vi behandlar köpinformation på produktnivå som samlats in från dina transaktioner under hela varaktigheten av ditt ägarkundmedlemskap. Behandlingen av kunddata för analysändamål baserad på ett berättigat intresse upphör när du inte längre tillhör ägarkundhushåll, det vill säga ditt kundägaravtal har upphört. Vi kommer att radera ovanstående information sex månader efter slutet av ditt kundrelationen.

    Ett S-användarkonto-kundskap skapas när du accepterar användarvillkoren för S-gruppens digitala tjänster, det vill säga du tecknar ett S-användarkontoavtal. Vi behandlar inköpsdata på produktnivå för köp du gör medan du är inloggad med ett S-användarkonto under hela varaktigheten av ditt S-användarkonto. Kundskapet baserat på ditt S-användarkonto upphör när du begär att kontot ska raderas eller om du inte använder kontot på två år. Köpinformationen på produktnivå relaterad till ditt S-användarkonto raderas när ditt kundkonto avslutas.

  • Ett ägarkundshushåll består av personerna som bidrar till hushållets gemensamma bonusköp. Ägarkundshushållet bildas kring den person som fastställts som huvudmedlem. Huvudmedlemmen ska vara ägarkund i ett handelslag. Huvudmedlemmen kan bjuda in personer till ägarkundhushållet eller avföra personer från det genom att anmäla om det till handelslaget.  

  • En person som har blivit inbjuden att samla Bonus och andra förmåner åt den person som anslutit sig som ägarkund och det ägarkundshushålls om bildats kring hen. Var och en som ansluter sig till ett ägarkundshushåll igår ett avtal om att hen ansluter sig till ägarkundshushållet och S-gruppens ägarkundssystem och godkänner att hens personuppgifter behandlas i S-gruppens ägarkunds- och kundregister. Barnets intressebevakare ingår avtalet på minderåriga barns vägnar. 

  • Personuppgifter är exempelvis förnamn, efternamn, personbeteckning, telefonnummer eller uppgifter om användning av tjänster. All information som kan kopplas till en person som är identifierad eller kan identifieras räknas som personuppgifter. 

  • Behandling av personuppgifter är alla åtgärder från insamlingen till raderingen av uppgifterna, exempelvis insamling, lagring, redigering, överlåtelse, korrigering och radering av uppgifter. 

  • Behandlingen av personuppgifter förutsätter alltid en sådan grund för behandlingen som anges i lagen. Grunden ska anges innan behandlingen inleds. Grunden för behandlingen av personuppgifter kan vara till exempel ett avtal, ett samtycke eller den personuppgiftsansvariges berättigade intresse. 

  • Syftet med behandlingen av personuppgifterna ska anges tydligt innan behandlingen inleds. Personuppgifter får samlas in endast för vissa, uttryckliga och lagliga ändamål. Ändamålen med behandlingen av personuppgifter ska specificeras, dokumenteras och meddelas till de registrerade. Användningsändamålet med personuppgifterna kan vara till exempel att administrera grundläggande uppgifter om kunden och utföra avtalsenliga tjänster

  • Med utlämnande av personuppgifter avses när den personuppgiftsansvarige på lagliga grunder ger ut personuppgifter till en tredje part för att användas för dennes egna ändamål. Information om utlämnande av personuppgifter ges i dataskyddsbeskrivningen.

     

  • Ett personuppgiftsbiträde är en aktör som agerar för den personuppgiftsansvariges räkning och bistår den personuppgiftsansvarige med databehandling, enligt avtal och i enlighet med den personuppgiftsansvariges instruktioner. Biträdet kan exempelvis ha tillgång till personuppgifter för att utföra stöd- eller underhållsuppgifter. 

  • Den personuppgiftsansvarige är den aktör som ansvarar för behandlingen av personuppgifter, det vill säga fastställer bland annat hur personuppgifter ska samlas in, användas och skyddas. Den personuppgiftsansvarige ansvarar också för att uppfylla den registrerades rättigheter och andra krav som lagen ställer på den personuppgiftsansvarige. 

  • När den personuppgiftsansvarige behandlar personuppgifter, ska denne vidta lämpliga åtgärder för att uppfylla de registrerades dataskyddsrättigheter. Den personuppgiftsansvarige ska också underlätta utövandet av den registrerades rättigheter. Enligt dataskyddsförordningen har den registrerade till exempel rätt att få information om behandlingen av sina personuppgifter, ta del av sina uppgifter, rätta sina uppgifter, motsätta sig behandlingen i vissa situationer och begära att uppgifterna ska raderas. Den registrerade kan dock inte utöva alla rättigheter i alla situationer. Situationen påverkas till exempel av grunden på vilken personuppgifterna behandlas. 

  • En registrerad är en enskild person vars personuppgifter den personuppgiftsansvarige använder för användningsändamål som definierats på förhand. En registrerad kan exempelvis använda våra tjänster som kund eller vara anställd inom S-gruppen. 

  • Dataskyddsbeskrivning är den term vi använder om informationen om behandlingen av personuppgifter.  

  • GDPR kommer från orden General Data Protection Regulation (allmän dataskyddsförordning). Den är en förordning som reglerar behandlingen av personuppgifter och började tillämpas i alla EU-länder på våren 2018. Dataskyddsförordningen ger skydd för dina personuppgifter och anger metoder för att hantera behandlingen av dina uppgifter. 

Har du fler frågor?

Du når S-gruppens kundtjänst per telefon på 010 76 5859 (må–fr kl. 9–16, mta/lna) eller via responsformuläret.