– Våren 2018 förde vi hundratals diskussioner med Herkkus kunder och medarbetare. Vi började skapa oss en bild av vad kunderna vill ha mer av, vad de vill ha mindre av och vad som eventuellt inte behövs alls, säger Ilkka Alarotu, kommersiell direktör inom S-gruppens detaljhandel, som har lett konceptarbetet.
Herkku har gått med stor förlust de senaste åren. Många har varit skeptiska till handelslagets förvärv av den ikoniska delikatessbutiken.
– Vi har satt oss in i kärnan i Herkkus problem och upptäckt att enbart en finjustering inte är tillräckligt. Vi satsar stort på att utveckla Herkku, eftersom vi ser stor potential i Herkku och Food Market-konceptet. Ett koncept av detta slag är attraktivt, säger Mika Heikkinen, kedjedirektör inom handelslaget HOK-Elanto.
Matsvinnet har stått för en avsevärd del av Herkkus förlust. Mängden svinn på Herkku har legat på en nivå som inte är ansvarsfull eller acceptabel. Herkkus svårigheter har även berott på att sortimentet har varit splittrat. Herkku har också varit alldeles för dyr för många i fråga om vardagliga basprodukter.
– Planen är att nya Food Market Herkku ska lyckas enligt följande: kundprofiler och analyser som ger ett mer riktat, förstklassigt sortiment, förmånligare priser och mer liv och rörelse i butikerna. Dessutom behövs det mod att ta risker, eftersom vi kommer att lansera produkter och tjänster som den första och enda i Finland. Dessa ger oss nya kundinsikter och lärdomar varje dag, säger Antti Oksa, sortimentsdirektör inom S-gruppens detaljhandel.
Vad betyder Food Market?
Mat är i allt större utsträckning mer än bara smakupplevelser. Den speglar förändringar i värderingarna. Mat är som mode.
– Planeringen av nya Herkku tog oss ut i världen. Det finns innovativa koncept inom mattänket till exempel i Kalifornien, Kanada, Italien, Danmark och Finland. Vi har hämtat inspiration från saluhallar, street food och mattrender. Vi har anpassat idéerna till den finländska urbana mentaliteten. Food Market är synonymt med stämning, stil, produkter och rutiner, säger Antti Oksa.
Food Market Herkku är ett ställe för alla som älskar mat. Även personalen har en stor kärlek till mat, och det syns.
De gångna åren och förändringsfasen har varit en tung tid för både Herkkus anställda och kunderna. Pressen har varit stor på Herkku från många håll.
– Vi fortsätter att lyssna på kunderna och utvecklar sortimentet hela tiden. Nu råder en optimism bland oss Herkku-medarbetare. Vi vill lyckas och det sker tillsammans med kunderna, säger Milli Teivaala, Food Market Manager i Helsingfors centrum.